Τι είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός;
Ψηφιακός μετασχηματισμός σημαίνει να κάνετε αλλαγές για να ενσωματώσετε τις ψηφιακές τεχνολογίες στην επιχείρησή σας. Είναι μια πολύπλοκη και πολύπλευρη διαδικασία που περιλαμβάνει την υιοθέτηση νέων εργαλείων και διαδικασιών, καθώς και μια στροφή της εταιρικής κουλτούρας προς την υιοθέτηση της ψηφιακής τεχνολογίας, ως τρόπου ανάπτυξης και επιτυχίας.
Κάθε ψηφιακός μετασχηματισμός μπορεί να περιλαμβάνει είτε απλές αλλαγές, όπως η χρήση πιο αποτελεσματικών ψηφιακών εργαλείων, είτε εναλλακτικά, πιθανές επενδύσεις της εταιρείας σε προχωρημένες ψηφιακές τεχνολογίες, όπως σε τεχνητή νοημοσύνη, σε μοντέλα μηχανικής μάθησης, μετεγκατάσταση της υπολογιστικής υποδομής στο cloud, ή δημιουργία προσαρμοσμένων ρομπότ για να αυτοματοποιηθούν επαναλαμβανόμενες εργασίες.
Η ψηφιακή τεχνολογία έχει αλλάξει τον τρόπο που κάνουμε τα πάντα, από την αλληλεπίδραση μεταξύ μας μέχρι την ανάγνωση των ειδήσεων και την ακρόαση μουσικής. Επομένως, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι αλλάζουν και οι επιχειρήσεις.
Αλλά αυτή η αλλαγή δεν συμβαίνει από μόνη της. Ο μετασχηματισμός της εταιρείας σας και η χρήση νέων ψηφιακών τεχνολογιών για την υλοποίησή του απαιτεί και προϋποθέτει μια ψηφιακή νοοτροπία από εσάς και την ομάδα διοίκησης της εταιρείας ως αρχή. Στη συνέχεια, χρειάζεστε ένα ψηφιακό όραμα για το πώς οραματίζεστε την εταιρεία σας μέσα στην ψηφιακή οικονομία. Αμέσως μετά πρέπει να υιοθετήσετε ένα πλαίσιο εφαρμογής του ψηφιακού μετασχηματισμού, που να το έχετε ως οδικό χάρτη και τελικά μια προσεκτική στρατηγική πειραματισμού και υλοποίησης του μετασχηματισμού με έναν υγιή προϋπολογισμό και συνεχή προσπάθεια. Χωρίς αυτούς τους τέσσερις πυλώνες και τον σωστό προϋπολογισμό επενδύσεων , ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εταιρείας θα αποτύχει και η εταιρεία σας δεν θα μπορέσει να προετοιμαστεί για το μέλλον και να αντιμετωπίσει τους ψηφιακούς ανταγωνιστές της.
Οι εταιρείες δεν μπορούν να τοποθετήσουν τις ψηφιακές τεχνολογίες στα επιχειρηματικά μοντέλα και τις αγορές τους από τη μια μέρα στην άλλη. Είναι μια σταδιακή διαδικασία, βασισμένη σε αδιάκοπη ανάλυση, δοκιμή και πολλούς πειραματισμούς. Αυτή η διαδικασία είναι εξατομικευμένη για κάθε επιχείρηση και εξαρτάται από τη νοοτροπία και την κουλτούρα της εταιρείας, τη θέση της, τις σχέσεις με τους πελάτες και τα στάδια ανάπτυξης.
Ωστόσο, υπάρχει ένα ενιαίο πλαίσιο που συλλέγει και τοποθετεί όλα τα βασικά βήματα του ψηφιακού μετασχηματισμού, που είναι λίγο πολύ τα ίδια για κάθε εταιρεία. Αυτά τα βασικά βήματα είναι οι τέσσερις πυλώνες:
- ψηφιακή νοοτροπία,
- ψηφιακό όραμα,
- ψηφιακό πλαίσιο,
- εφαρμογή και υλοποίηση,
τους οποίους παρουσιάζω σε αυτό το βιβλίο και θα αναλύσω με μεγάλη λεπτομέρεια στην συνέχεια, καθώς και τα δομικά στοιχεία που επιτρέπουν στους ηγέτες των επιχειρήσεων να δημιουργήσουν, να αναπτύξουν και να υλοποιήσουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Όταν μια εταιρεία ξεκινά το ταξίδι προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό, η ομάδα της πρέπει να συνεχίσει τις καθημερινές της δραστηριότητες δηλαδή, υποστήριξη πελατών, παράδοση προϊόντων, επεξεργασία παραγγελιών, logistics κλπ. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό να διασφαλίσουμε ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν διαταράσσει την καθημερινή λειτουργία της εταιρείας και την τρέχουσα εμπειρία του πελάτη.
Το γεγονός ότι στοχεύετε σε μελλοντική πρόοδο δεν πρέπει να αποσπά την προσοχή σας από τα ζητήματα που ήδη διαχειρίζεστε. Δεν μπορείτε να μετακινηθείτε απευθείας από την αναλογική εταιρεία που διατηρείτε τα τελευταία 30 έως 50 χρόνια, σε μια ψηφιακή, μέσα σε μία μόνο επιχειρηματική περίοδο. Δεν μπορείτε έτσι απλά να ξεχάσετε την αναλογική σας επιχείρηση και τους υπάρχοντες πελάτες σας και απλώς να προχωρήσετε προς την ψηφιακή εποχή. Έχετε υπάρχοντες πελάτες που περιμένουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας, έχετε προμηθευτές, έχετε οικονομικές υποχρεώσεις και με κάποιο τρόπο πρέπει να τους ικανοποιήσετε όλους, όπως ακριβώς έχετε υποσχεθεί να κάνετε.
Τώρα, η απάντηση σε αυτό το περίπλοκο πρόβλημα, που έχει να κάνει με την εξισορρόπηση της παλιάς εταιρείας, με την νέα και τη μελλοντική εταιρεία, μπορεί να απαντηθεί μόνο με τη χρήση και την υλοποίηση του μοντέλου του διπλού μετασχηματισμού, όπως και με την ανάπτυξη κατάλληλων ψηφιακών δεξιοτήτων για τους ανθρώπους της εταιρείας . Η έννοια του διπλού μετασχηματισμού δηλώνει ότι για να προχωρήσετε σωστά και όσο το δυνατόν ασφαλέστερα προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό της επιχείρησης και να προετοιμάσετε την εταιρεία σας για το μέλλον, πρέπει να εκσυγχρονίσετε την υπάρχουσα εταιρεία και να εξερευνήσετε στο μέγιστο όλη την αξία και τα οφέλη που υπάρχουν ακόμα στην παλαιότερη εταιρεία και στα υπάρχοντα στελέχη της. Με άλλα λόγια, να κάνετε την υπάρχουσα εταιρεία όσο πιο αποτελεσματική και αποδοτική μπορείτε. Από την άλλη πλευρά, ενώ εκσυγχρονίζετε την υπάρχουσα επιχείρηση, πρέπει να αναπτύξετε ένα όραμα για την ψηφιακή σας επιχείρηση, αρχίζοντας να επενδύετε σ’ αυτήν κάνοντας πειράματα χαμηλού κόστους.
Τέλος και ταυτόχρονα, οι ηγέτες πρέπει να έχουν έτοιμο ένα σύνολο δεξιοτήτων για τους ανθρώπους τους, να τους εκπαιδεύουν σωστά για να έχουν το μέλλον τους έτοιμο για την ψηφιακή εποχή. Αυτές οι δεξιότητες που θα χρειαστούν οι άνθρωποί τους, κάποιες θα προέλθουν από τον αναλογικό κόσμο και πολλές από αυτές από τον ψηφιακό κόσμο. Αυτές οι διπλές δεξιότητες (παλιές και νέες) είναι ζωτικής σημασίας για τους ανθρώπους, προκειμένου να μπορέσουν να βοηθήσουν τους ίδιους και την εταιρεία τους, ώστε να εφαρμόσουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό και η εταιρεία να προχωρήσει προς το μέλλον. Το πιο σημαντικό πράγμα εδώ είναι να διαχειριστείτε την τρέχουσα επιχείρηση και να διατηρήσετε την εταιρεία, ενώ παράλληλα παράγετε πλούτο για να επενδύσετε και να αναπτύξετε τη μελλοντική εταιρεία.
Στην ψηφιακή εποχή, οι εταιρείες θα δημιουργούνται, θα διατηρούνται και θα καταστρέφονται συνεχώς, προκειμένου να δημιουργηθεί μια νέα εταιρεία, η οποία θα είναι έτοιμη για το μέλλον και αυτό το σενάριο θα συνεχίζεται για πάντα μέχρι να εμφανιστεί κάτι νέο.
Για να πετύχει ο διπλός μετασχηματισμός, οι ηγέτες των εταιρειών δεν πρέπει να επικεντρωθούν στο τι θα τους επιβάλει το μέλλον. Πρέπει να επικεντρωθούν σε αυτό που μπορούν να κάνουν και είναι σε θέση να κάνουν για το μέλλον τους. Όσον αφορά στην απόκτηση ταλέντων, για παράδειγμα, μπορούν όχι μόνο να αποκτήσουν ταλέντα για τη σημερινή επιχείρηση, αλλά και να προσελκύσουν ταλέντα για νέες επιχειρήσεις προτού το χρειαστούν. Το ίδιο μπορούν να κάνουν και με τις νέες τεχνολογίες και όλα αυτά, ακόμα κι αν δεν ξέρουν ακριβώς το πού κατευθύνονται και το πώς θα καταλήξει το ψηφιακό όραμα που έχουν για την εταιρεία τους. Οι ηγέτες πρέπει να καλλιεργήσουν μια νοοτροπία διπλού μετασχηματισμού όταν προσπαθούν να μεταφέρουν την αναλογική τους εταιρεία στον ψηφιακό κόσμο και να την καταστήσουν έτοιμη για το μέλλον. Τώρα, αν το κάνουν απευθείας, χωρίς ισορροπία μεταξύ του παρόντος, του παρελθόντος και του μέλλοντος, υπάρχουν μεγάλες πιθανότητες να καταρρεύσουν. Οι εταιρείες χρειάζονται αυτήν τη γέφυρα για όσο διάστημα χρειασθεί μέχρι να κινηθούν στο μέλλον. Φυσικά, ένα είναι σίγουρο και αυτό είναι ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι μονόδρομος και πρέπει να τον περπατήσετε, γιατί αν τον χάσετε, δεν θα έχετε πού να πάτε. Έτσι, να είστε προετοιμασμένοι για να αγκαλιάσετε τον διπλό μετασχηματισμό, προχωρώντας με ψηφιακή νοοτροπία, ψηφιακές δεξιότητες και ένα ψηφιακό όραμα που θα τοποθετεί την εταιρεία σας στο μέλλον.
Το νόημα του ψηφιακού μετασχηματισμού δεν είναι να γίνεις μια εταιρεία που χρησιμοποιεί μόνο ψηφιακές τεχνολογίες. Το νόημά του για εσάς, ως εταιρεία, είναι να προετοιμαστείτε για το μέλλον, να εξερευνήσετε νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες και τελικά να δημιουργήσετε αξία για την επιχείρησή σας, με την εφαρμογή και χρήση όλων αυτών των ψηφιακών τεχνολογιών.